gitte-gerrard.reismee.nl

lijiang----tiger leaping gorge---shangrila (zhongdian)

lijiang---tigerleaping gorge--shangrila(zhongdian)

de busreis naar lijiang (4 uur was bijzonder fraai,de bochtige weg kronkelde door vruchtbare dalen met rijst en groenteterassen ,kleine boerendorpjes,over bergpassen steeds hoger,tot we ineens de snowy mountain (3500m) zagen.en aan de voet het oude naxi dorp lijiang.
de naxi is een tibetaans bergvolk, wat zich hier al sinds 1400 jaar gevestigd heeft,en een schitterende bouwstijl heeft.in 1996 werdt de oude stad totaal verwoest door een aardbeving, die meer dan 300 doden en 1600 gewonden eiste. de chinese overheid stopte in de wederopbouw millioenen,met gebruikmaking van de oude materialen werd de stad in ere hersteld en de UN was zo onder de indruk, dat ze haar in 1999 op de wereld erfgoedlijst zette.het is inderdaad een openluchtmuseum,met prachtige houten gevels en heel bijzonder gevormde daken,kleine steegjes en watervallen,bruggetjes en (jammer genoeg)heel veel winkels met naxihandwerk en heel veel chinese touristen.
wij vonden een heel leuk huis met een schitterende binnenplaats en balkonnetjes, waar onze kamer op uitkwam.met uitzicht over de sneedekte bergen. gelukkig hadden we elektrische dekens,want het was er wel erg koud.met laagjes kleren overelkaar,die we in onze rugzak vonden(0nze kleding voorraad is op tropische temperatuuren ingesteld.)liepen we s,avonds buiten te bibberen.overdag met het zonnetje was het wel lekker.
de tocht naar de tiger leaping gorge,(een 3000meter diepe kloof,waaar de yangze river doorheenloopt)was spectakulair.we sliepen bij jane,in een schattig berghutje,aan de voet van de gorge.de beter getrainde travellers hiken 4 dagen door de kloof,maar wij luiaards hebben zamen met een jongen uit singapur een autotje gehuurd en zijn er doorheengereden en hebben op de meest spectakulaire plaatsen maar een paar uur gelopen.(was al moeilijk genoeg.).
s,avonds in het hutje hebben we een feestje gebouwd met nog twee franse travellers.er was tibetwijn (een soort grappa) en rond de warme kachel was het heel gezellig. we hebben yaksteak gegeten,bezonder lekker.
we hadden nog niet genoeg van die kou en zijn de volgende dag metde bus nog noordelijker gegaan, naar shangrila aan de voet van tibet.
nu kwamen we inderdaad in een andere wereld terecht.die grote hoogvlakte ,waar de yaks rondliepen en in de verte de sneeuwbedekte 6000mhoge bergen van tibet.indrukwekkend!
shangrila is een echt naxidorp,erg vraai en gelukkig weinig chinese touristen.
dit is a touch of tibet.
we sliepen in een prachtig naxi hotel met allemaal houtsnijwerk en een warme stube met kussens en houtkachel, waar de thee de hele dag op pruttelde. buiten sneeuwde het , maar wij zaten warm.er was een familiefeest aan de gang en wij werden erbij betrokken.met handen en voeten hebben we gepraat, en wat ons hier ook erg behulpzaam is,is dat point it boek,wat we van evert cadeau hebben gekregen.
dat reizen hier in china gaat ons toch steeds makkelijker af.de mensen zijn ook zo behulpzaam.ook versta je ze niet, je komt er wel uit.
wij voelen ons hier ook heel veilig,je wordt nooit belazerd, zoals in vietnam of cambodia.
de mensen zijn hier korrect en eerlijk.
het hoogtepunt van shangrila was het tibetaanse klooster ,een door de 6. dalailama gebouwd budhistisch monestier.
een exacte naabeelding van het klooster in lhasa.zijn we nu in tibet, of net nog niet ?
jammer genoeg kreeg ik hoogteziekte,dat begint bij mij op 3500m ,en dat is geen pretje,je bent konstant duizelig, misselijk en depressief.dus moeten we maar weer naar lagere gebieden.
we hebben de vipbus gepakt(en dit was echt vip,met eersteklas vliegtuigstoelen,maar drie op een rij)en zijn terug naar lijiang gezoefd.
we zijn de kou beu, we willen naar de warmte.gelukkig hebben ze hier goedkope vluchten en de volgende dag zaten wij na een uur vliegen in het tropische jinghong, (anders was het 20 uur met de slaapbus geweest).
jinghong is het zuidelijkste punt van china tegen de grens van laos en mianmar aan.dit is weer een heel ander china.midden in de jungle.met palmenomzoomde straten en tropische gewassen ,schitterend aan de mekong gelegen.
we kwamen met regen aan, en vandaag regend het nog.wat moet dat worden?
dat horen jullie in het volgende verhaal.

Herma

Hoi Gerrard en Gitte,

Wat een leuk verhaal over China. Het is echt en geweldig land. Wat ik zo lees gaan jullie niet naar Tibet, wel jammer. De kou in China kan echt vreselijk zijn maar het blijft mooi daar.
Nog veel plezier en groetjes van Herma