gitte-gerrard.reismee.nl

kunming-dali

kunming---dali

als je in kunming bent, moet je de stoneforest bezoeken,(zeggen ze).dit is een world heritage site met bezondere steenformaties.
na een twee uur durende bustocht door een droge,stoffige berglandschap bereikten wij een bijzonder mooie bergwereld met millioenen limestones,die zomaar uit het dorre landschap steken.als je dan na een gigantisch entreegeld betaalt te hebben, het echte stonepforest ingaat,wordt je overdonderd door een disneypark achtige omgeving,die de chinesen van dit werelwonder gemaakt hebben.tussen de bijzonder gevormde limestonerotsen huppelen namaak hilltribes rond,en wordt etnische muziek gemaakt.
we wandelden tussen de bloeiende japanse kersenbomen,en langs bergmeertjes,tussen al die rotsen zover je kan kijken.het is echt natuur, maar het lijkt namaak. (touristtrap).
terug in kunming hebben we s,avonds hotpot gegeten,:je zit aan een tafel, waarin een grote pan met kokende boullion ingebouwd is, met een brander.je besteld aan de balie,groenten, vlees ,vis,noedels, wat je maar wil, en flikkerd alles in de pan, dan schep je het met een schepnet weer uit,en eet de boullion erbij. heel leuk om te doen en erg lekker.
de volgende dag was de busreis naar dali aangenaam, maar 5 uur door een afwisselend vruchtbaar land.

overalgroentenvelden en ristterrassen en de oude chinese bergdorpen in een schattige bouwstijl.
het zefstandig reisen hier in china is trouwens heel makkelijk. je laat je aan de balie van het hotel in het chinees opschrijven waar je naartoe wilt,je geeft dat kaartje eerst aan de taxichaffeur, die brengt je naar het gigantisch grote (net een vliegveld)busstation, daar laat je aan iemand het volgende briefje zien, die wijst je naar een balie.je koopt het kaartje en je bus (tussen al die honderden bussen) wordt je aangewezen.0p sommige lange afstandbussen staat de bestemming ook in normale schrift.
in dali was het niet moeilijk, een leuk hotelletje te vinden,er zijn genoeg.wij hebben iets heel leuks in de dai style(tibetaans),met binnentuintje,een bergbeekje wat door de straat kabbelt,en rondom prachtige oude chineese huizen en tempels en pagodas.als je dan de prachtig versierde stadspoort inloopt kom je in een openluchtmuseum terecht.alle huizen met rijkelijk versierd houtsnijwerk,en die typisch chineese daken.zo heb ik mij het oude china altijd voorgesteld.
alle gebouwen zijn erg goed onderhouden en het is buitengewoon schoon.het is wel erg toeristisch hier, allemaal chineese dagtouristen..wij als weinige blanke touristen zijn een attraktrie op zich, en moeten ook vaak op de foto met de chineesen.
het stikt hier van de zilverwinkels en etnische kleeding winkels.
maar als je dan even weer de stadspoort uitloopt, kom je in die kleine straatjes, met eetstalletjes en hele gezellige hippycafeetjes met leuke muziek en goedkoop bier,hier ontmoet je af en toe een buitenlandse traveller ,waar je een praatje mee kan maken, en die jonge chinesen kunnen ook een woordje engels.
we hebben de stadsbus gepakt(die met dat teken van een huisje en twee flaggetjes),en zijn voor 5 cent naar het grote binnenmeer (een van de grootste van china) gereden.mooi, mooi ,mooi!
het is hier heerlijk vertoeven en we willen ook nog niet weg.het weer is prima, overdag 25 graden met een velle zon. alleen het s'nachts is h et koud, maar we hebben een elektrische deken.
we zijn van plan , om nog verder richting tibet te gaan en als het weer het toelaat ,er even in.
morgen vertrekken we naar lijiang,daar is de tiger leaping gorge, een van de diepste kloven ter wereld.waar de yangze river doorheen loopt.
in het volgende bericht kuunnen jullie die ervaring ook weer met ons delen.

jan en hannie

Hoi Gerrard en Gitte,
We lezen net op het nieuws dat ook in China schade
is ontstaan door de aardbeving en tsunami in Japan.
Hoe is het met jullie??? Laat even wat weten want
het houd ons toch steeds bezig.
Liefs Jan en Hannie

gitte

hoi,
maak je maar geen zorgen,wij zitten in de provincie yunan,in het noorden ,tegen tibet aan.de aardbeving is inderdaad ook in yunan geweest, maar 300km hiervandaan.wij hebben er niets van gemerkt.ons gaat het goed.we hebben het alleen erg koud,we zitten hier op 3550 meter.morgen gaan we weer richting zuiden.
lieve groetjes gitte en gerrard

tonny morssinkhof

Zo de "oude hippies"zijn weer on trail in hun favoriete werelddeel!! Geniet van jullie verhalen en foto"s!
Wens jullie nog een heel avontuurlijke reis en enjoy your nice trip!! Gitte waarom bericht jij altijd???
Is Gerrard hiervoor te lui of een afspraak omtrent
taakverdeling???

gerrard

ja, ik ben lui en natuurlijk is er een taakverdeling.
wat dacht je van de foto s downloden op ons note
book en dan resizen dan op de site zetten ook nog
gitte s verhaal van het kladblok naar de site copieren
etc etc. eer dat dat klaar is ben ik twee bieren verder.
groet van een vermoeide gerrard

De onbekende......Wat

Ja ja ja, wij wachten ook n verhaaltje en foto's.
Op de cursus was je n snelle leerling, maar in de praktijk moet je nog t nodige opdoen.
Gitte, wij weten zeker dat jouw verhaaltje al dagen klaar is!!! Liefs uit Den Hoorn